Online, czyli szybka komunikacja, która nie zawsze prowadzi do porozumienia

Online upraszcza komunikację, niestety ma także potencjał upraszczania naszych opinii. Konsekwencje mogą być kłopotliwe dla relacji i współpracy w firmie.

Dlaczego komunikacja zdalna jest bardziej podatna na nadinterpretacje? Ponieważ brakuje w niej pozatekstowych informacji, które pomogłoby nam w weryfikacji opinii. A także dlatego, że zastąpienie synchronicznego, spontanicznego wypowiadania się, regułami komunikacji zdalnej utrudnia naturalne dopytywanie, czy parafrazowanie.

Pomyśl przez chwilę, czy zdarza ci się automatycznie etykietować rozmówców na onlinie? A może sam padasz ofiarą tego mechanizmu? Znasz takie sytuacje?

  • Znowu nie udziela się w dyskusji, cisza na łączach … , robi to, bo chce wszystkim dać do zrozumienia, że dezaprobuje mój projekt. Co za bezczelny typ!
  • Nie włącza kamery, bo się obija, jak zwykle …! Leser, jakich mało!
  • Pominęła mnie w tym wątku korespondencji…, podważa moje kompetencje w tej sprawie. Pewnie chce mnie wygryźć z zespołu. Wredna baba!

Nakręcanie historii na bazie nadmiernego uogólniania przy interpretowaniu czyichś zachowań prowadzi do powiększania błędu. Dzieje się tak przez selektywną uwagę, gdy filtrujemy i przyswajamy te informacje, które pasują do przyjętych przez nas wcześniej założeń. W ten sposób tworzymy etykietę, którą na stałe oznaczamy inną osobę: „bezczelny”, „tępy”, „leser”.

Warto to sobie uświadomić i przerywać ten mechanizm, gdy tylko uruchomi tryby.

Jak?

Przez uważność i krytyczne myślenie. To sztuka, którą nabywa się w czasie. W treningu pomocne mogą być poniższe sugestie – zastosowane pojedynczo lub w kolejnych krokach (w zależności od sytuacji).

Po zastosowaniu tych prostych kroków może się okazać, że kolega nie odzywa się na prowadzonym przez Ciebie spotkaniu, bo nie zdążył odpowiednio wgryźć się w temat i głupio mu, że – w przeciwieństwie do Ciebie – nie może tym razem powiedzieć niczego konstruktywnego. Albo, że koleżanka nie umieściła Cię na liście w polu DW swojego maila przez zwykły błąd …


    Zapytaj o to szkolenie

    1

    * Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych zgodnie z ustawą o ochronie danych osobowych w celu odpowiedzi na przesłane zapytanie. Oświadczam, że zostałem poinformowany o tym, że podanie danych jest dobrowolne, ale niezbędne do wysłania zapytania; administratorem danych jest firma Business Factor Joanna Malec z siedzibą przy ul. Kobierzyckiej 10, 52-315 Wrocław; oraz że przysługuje mi prawo dostępu do treści swoich danych oraz prawo ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania, prawo do przenoszenia danych, prawo wniesienia sprzeciwu, prawo do cofnięcia zgody w dowolnym momencie bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej cofnięciem.

    * - pola wymagane