Znaczenie i siła różnorodności w zespole, czyli nie wszystkim niemiłe, co Tobie niemiłe

Warsztat, 1 dzień

Z rożnego postrzegania przez nas świata, innych oczekiwań, jakie mamy wobec otoczenia, odmiennych stylów wykonywania zadań oraz różnego rozumienia pojęcia „komfort pracy” wynikają poważne skutki dla naszych nadziei i obaw związanych z powrotem do biur – zwłaszcza w nowym modelu hybrydowym. Dobrze będzie, jeśli ze świadomością, że „nie wszystkim niemiłe, co nam niemiłe” –  wypracowywać będziemy nowe rutyny.

Z wiedzy na temat różnorodności możemy wyciągnąć bardzo praktyczne wnioski dla prowadzenia komunikacji w zespole, organizacji spotkań, planowania zadań. A ponieważ praca hybrydowa potrzebuje nowego sposobu organizacji zespołów, a także nowego podejścia do pojawiających się wyzwań – warsztat o różnorodności jest podstawowym modułem wśród warsztatów wspierających nowy model pracy. Do praktycznej wiedzy z niego płynącej odwoływać się będą wszystkie pozostałe.

Popatrzmy na ludzi jako współgrający zespołu wraz z jego różnorodnością, z uzupełniającymi się, choć często przeciwstawnymi oczekiwaniami, z innym postrzeganiem świata – jako takiego. Różnorodność jest motorem napędowym w każdym zespole, w każdej organizacji. Tylko kreatywne ścieranie się różnych koncepcji i spojrzeń, uzupełnianie się w umiejętnościach, docenianie roli zarówno wyważonych postaw, jak i szalonych pomysłów – daje zaczyn do podnoszenia jakości pracy zespołu i wartości jej efektów. Benefitem świadomego zarządzania różnorodnością w firmie jest także stworzenie takiego środowiska pracy, aby każdy pracownik czuł się szanowany i doceniany, aby mógł realizować swój indywidualny potencjał. Będzie to miało odbicie w sukcesie organizacji.

Częstym błędem, wynikającym najczęściej z dobrej woli, jest traktowanie innych tak, jak ja chciałbym być potraktowany. Organizowanie innym czasu, przestrzeni, zadań czy spotkań tak, jak w mojej ocenie byłoby najskuteczniej. Nic bardziej mylnego.

Zarzadzanie różnorodnością oczekiwań ludzi może mieć miejsce już na bardzo podstawowym poziomie, takim jak konstruowanie komunikatów czy zasady organizacji spotkań. Może też dotyczyć spraw bardziej złożonych – jak motywowanie czy indywidualne plany rozwojowe.

Żeby wprowadzić je w życie wystarczy kilka prostych kroków:

  • Zauważyć i rozpoznać algorytmy naszych zachowań: tych naturalnych, nieuświadomionych – które przychodzą nam najłatwiej oraz adaptowalnych – które wymagają więcej wysiłku;
  • Wykonać autodiagnozę swoich potencjałów;
  • Zobaczyć, jak mają inni.  Zrozumieć, jak pięknie i potrzebnie się różnimy;
  • Działać tak, aby lepiej współgrać – bo nie ma lepszych i gorszych stylów zachowania – są po prostu rożne.

Rozumienie zjawiska, jakim jest różnorodność otwiera wiele możliwości poprawy pracy w organizacji. Należą do szanse na:

  • Lepsze rozmowy indywidualne z pracownikami;
  • Poprawienie się jakości spotkań on-line, stacjonarnych i mieszanych (hybrydowych);
  • Poprawieni atmosfery w zespołach;
  • Konstruowanie skuteczniejszej komunikacji indywidualnej lub grupowej;
  • Motywowanie dostosowane do indywidualnych preferencji.


    Zapytaj o to szkolenie

    1

    * Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych zgodnie z ustawą o ochronie danych osobowych w celu odpowiedzi na przesłane zapytanie. Oświadczam, że zostałem poinformowany o tym, że podanie danych jest dobrowolne, ale niezbędne do wysłania zapytania; administratorem danych jest firma Business Factor Joanna Malec z siedzibą przy ul. Kobierzyckiej 10, 52-315 Wrocław; oraz że przysługuje mi prawo dostępu do treści swoich danych oraz prawo ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania, prawo do przenoszenia danych, prawo wniesienia sprzeciwu, prawo do cofnięcia zgody w dowolnym momencie bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej cofnięciem.

    * - pola wymagane