Pandemia koronawirusa sprawia, że firmy natychmiastowo musiały przenieść swoje kluczowe operacje do świata on-line. Dostosowania się do nowych warunków zdalnych wymagają również działania szkoleniowe i rozwojowe.
Trenerzy wewnętrzni to bezcenny zasób organizacji. Także w tej transformacji ich rola jest kluczowa. Przeniesienie szkoleń wewnętrznych do on-line, bez szkody dla ich jakości i poziomu angażowania uczestnika – to sygnał wzmacniający ten nowy i konieczny trend. Widzimy w nim rozwiązanie nie tylko na czas restrykcji epidemiologicznych, ale jako strategię długoterminową, strategię zmiany myślenia o edukacji.
Pełna ścieżka składa się z sześciu czterogodzinnych sesji, wykonywanych w interwałach, z zadaniami wdrożeniowymi pomiędzy. W określonych warunkach: przy rozpoznaniu dotychczasowych doświadczeń onlinowych grupy trenerów i celów ich przystąpienia do projektu – można ilość sesji skrócić, a ścieżkę przeorganizować. Rekomendujemy jednak jej pełny rozmiar.
Sesja 1: „User Experience” szkolenia zdalnego. (4h)
Treścią sesji będzie realizacja modelowego modułu szkoleniowego. Jej celem:
- przeprowadzenie uczestników przez doświadczenie szkolenia zdalnego,
- refleksja nad odczuciami i reakcjami wywołanymi przez tę formę pracy,
- zrozumienie, jak poszczególne narzędzia i metody mogą odbierać uczestnicy ich docelowych szkoleń .
Dzięki przejściu tego procesu uczestnicy zyskają świadomość możliwych błędów, jakie może popełnić trener w sesji zdalnej.
Sesja 2: Edukacja dorosłych i edukacja online w świetle aktualnych badań (4h)
Zagadnienia sesji:
- Jak uczy się człowiek dorosły i jak korzysta z materiałów on-line.
- Jak projektować doświadczenia użytkownika, żeby efektywnie spożytkował wiedzę ze źródeł zdalnych.
- Co mówi aktualna wiedza i badania naukowe, o tym, jak efektywnie szkolić pracowników organizacji.
- Trendy w szkoleniach i prognozy o przyszłości rozwoju w organizacjach – jak praktycznie z nich skorzystać?
Sesja 3: Action Mapping – stawianie celów i projektowanie szkoleń (4h):
Zagadnienia sesji:
- definiowania celów szkoleniowych na trzech poziomach: wiedzy, umiejętności i postaw;
- stawiania celów biznesowych z punktu widzenia organizacji;
- projektowania treści z punktu widzenia pożądanych realnych zachowań uczestników szkoleń w pracy przy użyciu metody Action Mapping;
- zarządzania trzema obszarami: zaangażowaniem/ zainteresowaniem/ zapamiętaniem – z uwzględnieniem specyfiki zdalnych metod pracy.
Sesja 4: Jak uczyć online? Wykorzystanie narzędzi do angażowania uczestnika (4h)
Zagadnienia sesji:
- prowadzenie angażujących uczestnika szkoleń zdalnych;
- jak nawiązywać budować interakcję zdalnie?
- wdrożenie w funkcjonalności narzędzia do wideokonferencji umożliwiające trenerowi organizację ćwiczeń praktycznych: udostępnianie ekranu, chat, adnotacje i rysowanie na ekranie, tworzenie wirtualnych flipchartów, reakcje, głosowania, dzielnie na grupy;
- organizacja wizualna pokazu slajdów pod formę zdalną.
Sesja 5: Blended learning jako sposób na maksymalną efektywność szkoleń (4h)
Zagadnienia sesji:
- darmowe narzędzia do przygotowania interesujących materiałów szkoleniowych dla uczestników
- blended learning – jak skutecznie łączyć formy stacjonarne i online, aby zwiększać efektywność działań szkoleniowych
Sesja 6: Jak prowadzić ćwiczenia warsztatowe on-line – metody i formy (4h)
Zagadnienia sesji:
- umiejętność i inspiracje do pracy w podgrupach/parach podczas szkoleń i warsztatów
- umiejętność projektowania doświadczeń/refleksji, prowadzenia dyskusji, moderowania sesji burzy mózgów i pracy indywidualnej, zawierania kontraktu, stosowania energizerów i ice breakerów, udzielania feedbacku/feedforwardu,
- dowiedzą się, czy da się wykorzystać w online narzędzia, które do tej pory używane były offline? (np. karty Dixit, Otwarte Karty, elementy gier planszowych itd.)